A perfect mix soulful ballad with a brilliant drum & bass and trip-hop touch”

Så beskrevs Mavricks låt ”Remedy” i musikbloggen Ultimate Music när den först lades upp på Soundcloud i april 2015. Sedan dess har det hänt mycket. Mavrick, artist-alias för 25-åriga Marcus Sennewald, signades till Polydor Sweden efter ett avgörande möte.

Vi hörde Mavrick första gången på ett uppspelningsmöte med scouter från Spinnup, Universals distibutionstjänst för osignade artister” berättar Peter Hart, A&R på Polydor Sweden. ”Vi kände direkt att han hade något alldeles eget så vi skickade ett sms till Mavricks manager Ali Vedadi medan låten fortfarande spelades upp. Bra att hugga snabbt ibland.”

Musiken har alltid varit närvarande, men det är först de senaste två åren som hobbyn blivit en passion på heltid. Med massa idéer och låtar gick flyttlasset från västkusten till Stockholm där Marcus satte igång arbetet med att utforma sin musikaliska identitet.

”När jag gick in i en session var jag alltid ansedd som underdog och den nya killen, så det var ganska skrämmande i början”, berättar Marcus. Slutligen åkte han själv till Island för att hitta inspiration. Resultatet hörs i produktionen där kontrasterna mellan det karga och dramatiska möter ett mjukare, filmiskt sound. ”Jag har skrivit försiktiga och lugna låtar hela mitt liv så jag vill inte se mig själv som en singer-songwriter längre. Jag vill att det ska bli större och mer intressant än så”, förklarar Marcus.

Den emotionella ärlighet, rättframhet och iver att skapa djärva låtar som folk kan relatera till märks i ut i fingertopparna. Låtarna bär en genuin glädje av någon som experimenterar och ständigt finslipar sitt sound.

En kille som har Prince, Massive Attack och Cat Stevens som favoriter i sin vinylsamling kan helt enkelt inte göra annat än att leverera fantastisk musik. Det ska bli otroligt kul att få jobba med Mavrick” tillägger Nicholas Johansson A&R på Polydor Sweden.

Den 7 oktober släpptes Mavricks debutsingel ”Remedy” och samma kväll rev han av ett showcase på ett fullsatt Obaren. Låten har sedan dess spridits som en löpeld på Twitter och musikbloggar i Europa och USA. Bland annat plockade The Guardian in den på sin veckovisa krönika och playlist, Expressens musikjournalist Anders Nunstedt satte den top 10 av 40 på nya släpp. Dessutom premiärspelades låten på bloggen Indie Shuffle. Vi håller till fullo med amerikanska Variance Magazine som skriver ”this addictive song will leave listeners yearning for more”. 

Keep an eye on this one.